preloader
Scroll to top

Potrebuje vaša značka vizuálnu identitu? Odpoveď vo vnútri.


malinastudio - 9. augusta 2021 - 0 comments

„Vytvoríte nám logo a vizuálnu identitu?“ Tak znie základná otázka podnikateľov, ktorí rozbiehajú nový biznis. Dizajnéri im radi vyhovejú, veď prečo by si nezarobili? Z môjho pohľadu, nie každá značka nutne potrebuje pri svojom štarte vizuálnu identitu.

„Počkať… ale tak potom kedy je ten správny čas?“ Uvediem vám jednoduchý príklad, kedy si značka vystačí len s logom, a naopak, kedy je vizuálna identita pre značku nevyhnutná.

Logo a dosť!

Malá kaviareň v centre mesta potrebuje dobré meno a jednoduché logo. Jej identita je postavená hlavne na príťažlivom interiéri a v neposlednom rade prívetivom personále. Ale to sa už nebavíme o vizuále. Je na mieste ušetriť peniaze za predizajnované menu, definíciu farebnej palety či manuálu používania loga, a radšej ich investovať do lepšieho espresso stroja.

Keď myslíte vo veľkom

Rozhodli ste sa otvoriť druhú, tretiu, štvrtú pobočku vašej kaviarne… niečo ako Starbucks. A máme tu prvý impulz, kedy je nevyhnutné premýšľať nad ďalšími vizuálnymi prvkami, ktoré jednotlivé pobočky prepoja. Cieľom je vytvoriť v zákazníkovi dojem, že je na rovnakom mieste, aj keď je v skutočnosti v inej mestskej štvrti.

5 ingrediencií vizuálnej identity

Čo teda potrebujete? Začnime farbou značky. V prípade Starbucks dominuje tmavá zelená. Ďalej ste určite postrehli, že ponuka ich nápojov má šťavnatejší layout než menu v hipsterskej kaviarni. Dôležité je zadefinovať layoutu jasné pravidlá – grid. Myslite aj na konzistenciu štýlu fotografií. S logom to samozrejme netreba prehánať, ale určite by nemalo byť iba z vonkajšej strany budovy. V neposlednom rade netreba podceňovať font, pretože vďaka nemu neverbálne komunikujete so zákazníkom. V Starbucks si samozrejme dajú záležať aj na charaktere interiéru.

Vlastné produkty a expanzia

Ak sa nesústredíte iba na prípravu kávy, ale máte aj vlastné take-away produkty, nebalte ich len do čistej nádoby. Doprajte produktom obalový dizajn, ktorý bude vychádzať z manuálu vizuálnej identity. Ani Starbucks nevedel, že raz bude svoje produkty predávať aj v iných predajniach. Práve preto, že svoju identitu budujú už niekoľko rokov, a ľudia ju poznajú, sú ich produkty ľahko rozpoznateľné v potravinách alebo na pumpe.

Tip na záver

Budovanie značky je ako maratónsky beh. Vizuálna identita je ako dres bežca. Predstavte si, že na štarte máte oblečený žltý dres, po prvých desiatich kilometroch si ho prezlečiete za modrý a do cieľa dobiehate v červenom. Ľudia, ktorí vás videli na štarte a potom sa prišli pozrieť na finálnu rovinku, vás určite nespoznajú. Vytvorenie vizuálnej identity značky je investícia, ktorú môžte úročiť desiatky rokov. Práve preto odporúčam spraviť ju raz a poriadne ihneď na začiatku behu vašej značky.

NEWSLETTER

Volám sa Adrián Juráček a pravidelne vám prinášam inšpiráciu z oblasti brandingu. Chcete ju dostávať priamo do mailu?

adrian-juracek_malinastudio_small

NEWSLETTER

Volám sa Adrián Juráček a pravidelne vám prinášam inšpiráciu z oblasti brandingu. Chcete ju dostávať priamo do mailu?

Podobné články